"Fjäderpennan" Poesi och Novell tävling för unga.

söndag 21 januari 2024

Under ledning av Anne Dalén så stödjer Lidingö Rotaryklubb det lokala projektet ”Fjäderpennan”. En poesi och novelltävling för högstadiet på Högsätra skola där Lidingö RK bidrar med prispengar och deltagande i juryn. De tre bästa bidragen får sina priser på skolans julavslutningen. ”Vi är mycket glada över att kunna medverka till denna litterära uppmuntran på lokal nivå” säger Lidingö RK president.

2023: Kicki Winnerstam (Rotary), Charlie Reich (åk 8), Clara Rhodin (åk 9), Ellen Bäckström (åk 8), Anne Dalén (Rotary).

Ett av Lidingö Rotaryklubbs årliga projekt

Årets Fjäderpenna har utsetts på Högsätra skola där Clara Rhodin från åk 9 blev vinnaren i högstadiet med novellen Brödbäraren. Fjäderpennan är en poesi- och novelltävling som skolan har drivit i sex år och där alla elever oavsett ålder uppmuntras att delta. Årets tema var ‘hemlighet’ och Claras bidrag var en gripande historisk skildring med tidstypiskt språk där hemligheterna handlade om mod och medmänsklighet uttalat eller mellan raderna. ”Jag tycker om att försöka göra en skillnad och påverka även om det inte är i min tidsepok” berättar Clara efter vinsten.

Charlie Reich kom tvåa i tävlingen med bidraget Spring Tony, spring! och Ellen Bäckström kom trea med sitt bidrag Vid kanten av stupet, båda från åk 8.

Lidingö Rotaryklubb sponsrar tävlingen i högstadiet och sitter även med i juryn. “Vi är stolta över att kunna bidra och vara med och samarbeta i en tävling där man uppmuntrar skrivandet och läsandet bland elever” säger Anne Dalén från Lidingö Rotaryklubb.

/ Anne Dalén, Lidingö Rotaryklubb, Bild från Lidingö Nyheter